Programma doorpakken op digitalisering – Leven lang ontwikkelen


Contactpersonen:

Aanvoerder
Bestuurlijk trekkers
  • Mirjam Koster | Graafschap College
  • Talitha van den Elst | ROC Nova College
  • Jos van Deursen | Aventus
Verbinder
  • Frans van Neerbos| saMBO-ICT
Teamleden
  • Imane Oulali – MBO Raad
  • Dora Woudstra – Surf
  • David Vermeulen – ROC Midden Nederland
  • Daisy Beelen – ROC Nova College
  • Carla Bloeme – Graafschap College
  • Catelijne Zandbergen – Clusius College
  • Piet Mathot – ROC van Amsterdam
  • Maarten Heinemann, NRTO
  • Anita Metzelaar – RPA-NHN
  • Lisa van der Pol – Deen
Meedenkers
  • Jaap-Jan Bakker | OCW
  • Rini Romme | MBO Raad
  • Martijn Broekhuizen | Noorderpoort
Bijeenkomsten
Belangrijke documenten

Leven lang ontwikkelen

De ondersteuning van een leven lang ontwikkelen voor starters, herstarters en doorstarters is een belangrijke ambitie in het mbo. Dat vraagt dat mbo-instellingen zichzelf (nog meer) ontwikkelen van een school waar studenten een opleiding volgen naar een instelling die het leren faciliteert voor mensen van álle leeftijden. Daarvoor is een sterke flexibilisering van het onderwijsaanbod en de onderwijsorganisatie noodzakelijk.

In alle thema’s van dit programma is een visie op Leven lang ontwikkelen van belang. Het thema heeft daarom een overkoepelend karakter binnen dit programma. De visies die in het mbo bestaan en ontstaan op het vlak van een Leven lang ontwikkelen, worden vanuit dit thema vertaald naar de andere thema’s, zodat daar vanuit dezelfde visie kan worden gewerkt aan digitalisering. Om een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken moeten we ontschotten: we moeten over de grenzen van de thema’s en van onze instellingen heen kijken. Dat benadrukken we vanuit dit overkoepelende thema.

Dat geldt in het bijzonder voor onderwijslogistiek (waar het gaat over het anders organiseren van het leren), leermiddelen (die voldoende flexibiliteit moeten bieden) en docentondersteuning (waar in communities voor het verder uitwerken van een Leven lang ontwikkelen een plek kunnen hebben).

Daarnaast is standaardiseren om te kunnen flexibiliseren een belangrijk onderdeel van dit thema. Concrete resultaten hiervan zijn:

  • De (versnelde) ontwikkeling van een vernieuwde architectuur
    • waarbij de architectuurprincipes voor het gegevenslandschap helder en eenduidig beschreven zijn. En waarover overeenstemming is bereikt met bestuurders en onze belangrijkste ict-partners, zoals leveranciers van administratiesystemen, elektronische leeromgevingen en digitaal lesmateriaal.
    • Een gemeenschappelijk functie- en procesmodel, waarin onder andere de triple A architectuur en de teamplaat onderwijskwaliteit worden meegenomen (aansluitend bij het project Route21).

Vanuit deze architectuur kan bijvoorbeeld toegewerkt worden naar een meer modulair ingericht stelsel van voorzieningen. We laten ons daarbij inspireren door de aanpak van gemeenten in hun Common-Ground-initiatief.

  • De (versnelde) ontwikkeling van een onderwijscatalogus waarin ‘onderwijsproducten’ (losse stukjes onderwijsaanbod) worden beschreven.
  • Versnelling van het beschikbaar komen van kwalificaties en keuzedelen, door middel van digitale ondersteuning.

Ook andere vormen van certificering zijn een belangrijk onderdeel van een meer modulair onderwijsaanbod. Daarom willen we in dit thema ook:

  • Pilots uitvoeren met mogelijkheden van microcredentialing, zoals Edubadges (waarmee ook proeven worden uitgevoerd in het hoger onderwijs, waaraan ook twee ROC’s deelnemen). Badges zijn digitale insignes, die aantonen dat de ontvanger over bepaalde kennis of vaardigheden beschikt.

Leven lang ontwikkelen in de nieuwsbrief

 

Leven lang ontwikkelen in berichten op de saMBO-ICT site

Doorpakken op digitalisering bestaat 1 jaar, wat is er opgeleverd? 25 februari, 2021 - Het is een jaar geleden dat het programma Doorpakken op digitalisering is begonnen. Tijdens de saMBO-ICT conferentie eind januari hebben alle 8 thema’s stukken gepubliceerd en zijn er veel resultaten opgeleverd.  Het thema Docentondersteuning heeft bijvoorbeeld een handige (overzichtelijke) plaat gemaakt met alle landelijke initiatieven op het gebied van docentprofessionalisering. Data–ondersteund onderwijs heeft een interactief dashboard en infographic gemaakt met de verschillende data-initiatieven door heel Nederland. In samenwerking met Leven lang ontwikkelen is route 21 opgeleverd en Regie op leermiddelen heeft een Programma van Eisen gemaakt. Tot slot is...
Nieuwsbrief 85 is uit! 29 oktober, 2020 - Er is weer een nieuwe nieuwsbrief verschenen met daarin aandacht voor de volgende onderwerpen: Inleiding,  Verbinden van trots en besef: Next step!, ​saMBO-ICT conferentie,  saMBO-ICT Gebruikersdag,  Kennisdeling O365, Doorpakken op digitalisering,  Route21,  Gebruikersgroep ECK,  Centraal Aanmelden,  Leergang StudentenAdministratie,  Bruggen Bouwen,  Benchmark IBP/E is gestart,  Netwerk Informatiemanagers,  Onderwijslogistiek in het MBO,  Les op Afstand,  Vragen van...
Nieuwsbrief 84 is uit! 10 september, 2020 - Er is weer een nieuwe nieuwsbrief verschenen met daarin aandacht voor de volgende onderwerpen: Inleiding, ​42e saMBO-ICT conferentie, Gebruikersdag, Kennisdeling O365, MBO Ambassadeurs,  Doorpakken op digitalisering, Safetyboot, Route21, VVA, CA, Bruggen Bouwen,  Netwerk IBP, Netwerk Informatiemanagers, Onderwijslogistiek in het MBO,Les op Afstand Vragen van en aan collega’s  
Nieuwsbrief 83 is uit! 2 juli, 2020 - Er is weer een nieuwe nieuwsbrief verschenen met daarin aandacht voor de volgende onderwerpen: Inleiding,  ​42e saMBO-ICT conferentie,  Gebruikersdag,  CvI Conferentie,  Kennisdeling O365,  MBO Ambassadeurs,  Doorpakken op digitalisering,  Route21,  VVA,  CA,  Bruggen Bouwen,  Netwerk IBP,  Netwerk Informatiemanagers,  Onderwijslogistiek in het MBO,  Vragen van en aan collega’s  
Onze presentaties CvI conferentie 27 & 28 maart 2019 3 april, 2019 - Vorige week woensdag en donderdag, 27 en 28 maart 2019 hadden saMBO-ICT en Kennisnet voor onze presentaties een eigen skybox tot onze beschikking, waar bezoekers van onze workshops werden getrakteerd op een heerlijke tropische ‘mocktail’. In onze gezellige, multifunctionele ruimte hebben we met kleinere en grotere groepen prima sessies gehad. We hadden vooraf gekozen voor...