Netwerk onderwijslogistiek

onderwijslogistiek

Contactpersonen:

Leo Bakker (Kennisnet)
Anne Alles (saMBO-ICT)

Netwerkbijeenkomsten:

  • 15 april 2021
  • 10 juni 2021
  • 7 oktober 2021
  • 25 november 2021
  • 10 februari 2022
  • 14 april 2022
  • 9 juni 2022

--> Je kunt je hier voor het netwerk onderwijslogistiek (en de bijeenkomst op 15 april 2021 a.s.) aanmelden.

Leergang onderwijslogistiek

Heb je interesse een leergang onderwijslogistiek, neem contact op met Anne Alles.

De kwaliteit van onderwijs is voor een onderwijsinstelling zijn grootste goed. Die kwaliteit bepaalt in hoge mate de resultaten van de instelling in zijn algemeenheid en die van de studenten in het bijzonder. De kwaliteit heeft grote invloed op mogelijke uitval van studenten en ook op de tevredenheid van studenten en docenten. Toenemende flexibilisering en personalisering van het onderwijs, verdergaande differentiatie naar vorm en inhoud worden steeds belangrijker. En daarmee wordt naast de kwaliteit van het onderwijs zelf, ook wel de ‘grote kwaliteit’ genaamd, de kwaliteit van de onderwijsorganisatie, van de onderwijslogistiek steeds belangrijker. De behoefte aan voldoende ‘kleine kwaliteit’ gaat een steeds grotere rol spelen.

Daarmee komt onderwijslogistiek prominent op de agenda van het mbo-onderwijs. Ontwikkelingen als het aanbieden van keuzedelen vanuit de herziening kwalificatiestructuur dragen daar nog eens extra aan bij.

Ook al wordt het nog niet overduidelijk door onderzoek aangetoond, het is de verwachting dat een verbeterde onderwijslogistiek een positieve bijdrage zal leveren aan een toename van kwaliteit van onderwijs, verbetering van de doorlooptijd en van studiesucces, een terugloop in uitval van studenten en een hogere tevredenheid bij studenten en docenten.

Bestuurders van mbo-instellingen hebben in ieder geval aangegeven het van belang te vinden om op zoek te gaan naar verbetermogelijkheden rond onderwijslogistiek, getuige de vraag van de stuurgroep bedrijfsvoering aan saMBO-ICT om een onderwijslogistiek programma te ontwikkelen om daarmee het thema breed op de kaart te zetten en scholen te ondersteunen in het verbeteren daarvan. Het gaat de bestuurders daarbij niet alleen om een verbetering van de huidige onderwijslogistiek maar juist ook een aanzet te geven om onderwijslogistiek te plaatsen in het perspectief van toekomstige uitdagingen zoals de toenemende vervaging van instellingsgrenzen, flexibilisering ten behoeve van de arbeidsmarkt, een leven lang leren en dergelijke.

Daarbij is het voornaamste knelpunt de zoektocht naar een passende onderwijslogistieke ondersteuning. Instellingen staan steeds meer voor de uitdaging de beweging te maken van ‘belemmering van flexibiliteit’ naar ‘facilitering van flexibiliteit’ (Bakx, 2016). Maar eerst is het van belang om de werkelijke vraag vanuit de mbo-instellingen op te halen. Waar wringt de schoen, welke ontwikkelingen zijn er en waar is behoefte aan. Dat moet de basis zijn van een goed onderwijslogistiek programma.

Het ophalen van de vraag en de huidige problematiek doen we door het organiseren van een leergang en masterclass onderwijslogistiek en het organiseren van netwerkbijeenkomsten. De opbrengst delen we op conferenties en met de instellingen. In het najaar van 2017 zijn interviews afgenomen om op zoek te gaan naar the best practices rondom onderwijslogistiek. Vier instellingen hebben een inhoudelijke bijdrage geleverd. De rode draad vanuit deze gesprekken hebben geleid tot een eerste uitgave van onderwijslogistiek in het mbo.

De bijeenkomsten zijn altijd op een donderdag in de maanden februari, april, september en november. Het netwerk heeft ook een besloten Teamsomgeving binnen het  saMBO-ICT  domein.

Meelezen? Je vindt de uitgave onderwijslogistiek in het mbo op de website van Kennisnet of bij de berichten van de website van saMBO-ICT. Voor meer inhoudelijke informatie en te delen documentatie rondom het onderwerp onderwijslogstiek is het mogelijk lid te worden van de groep onderwijslogistiek via de saMBO-ICT site.

praatplaat

Bijlagen